Суспільний лад в Україні за Великого князівства Литовського, Королівства Польського й Речі Посполитої Польської
Історія держави і права України - Історія держави і права України |
Суспільний лад в Україні за Великого князівства Литовського, Королівства Польського й Речі Посполитої Польської
За так званої литовсько-польської доби суспільство поділялося на феодалів (князів, бояр, магнатів, шляхту, панів), залежних селян і міщан. Особливим станом було реєстрове козацтво.
Соціальне й правове становище представників феодального стану в українських землях визначалося розмірами їхньої земельної власності.
Найбільшим землевласником був великий князь литовський. Йому і його родові належало близько половини усіх земель держави. Прибутки від них йшли на покриття державних витрат і потреби двору. Великокнязівські володіння в Україні розташовувались біля Київського, Житомирського, Луцького, Володимирського, Вінницького, Кременецького та інших замків. Великий князь роздавав свої маєтності литовським, українським і польським можновладцям на правах вотчинного (дідичного) або умовного володіння («на поживаньє», «в хлебокормленьє», «до волі і ласки господарской» тощо), від чого його земельний фонд поступово зменшувався.
Наступна після великого князя феодальна верства, так звана князівсько-панська аристократія, складалася з нащадків удільних князів і вищих бояр. Земельні володіння й маєтності українських феодалів були зосереджені головним чином на Волині (князів Острозьких, Заславських, Сангушок, Чор-торийських, Збаразьких, Вишневецьких, Корецьких, Ружин-ських), на Київщині (бояр Дашкевичів, Лозків, Тишкевичів, Полозів), а також на Брацлавщині. На Чернігівщині й Західному Поділлі переважали володіння польських панів Ор-довонжів, Бугацьких та ін. Маючи потужний економічний потенціал, великі землевласники поступово перетворилися на магнатів (вищий феодальний стан).
Джерелами зростання магнатських землеволодінь були жалування великого княз
Проміжною феодальною верствою між аристократією і нижчими станами суспільства була шляхта (на початку становлення Литовської держави — бояри, земляни), яка в основному займалася військовою справою.
У зв'язку з неефективністю старої дружинної організації, а також за браком коштів на її утримання уряд залучав до військової служби заможних людей, що мали земельну власність. Їхні ранги визначалися доходами шляхетського двору.
Спершу шляхта була неоднорідною. До неї належали: 1) земські бояри (нащадки бідніших феодалів, що не увійшли до аристократичної верстви); 2) військові слуги панів; 3) міщани й заможні селяни (звільнені від повинностей). Однак шляхта внаслідок привілею Казимира Ягайловича (1447 р.), який зрівняв у правах усі її прошарки, протягом XIV—XV ст. консолідувалася. Цей стан отримав імунітети! права і право шляхетського (панського) суду над підданими. Останні звільнялися від грошових податків, мостового й шляхового обов'язку, замкової служби тощо. Привілей 1447 р. визначив соціально-політичне становище шляхти як панівного стану.
Слід зазначити, що становище шляхти час від часу змінювалося. Після приєднання Галичини до Королівства Польського наприкінці XIV ст. державні пожалування отримувала лише католицька польська шляхта, що мала й більші привілеї, ніж українські феодали. Це викликало протести з боку останніх. Спроби задовольнити їхні вимоги мали місце у 1425, 1430 і 1433 рр. Врешті, королівським привілеєм 1434 р. галицьку шляхту було зрівняно в правах з польською.
В українських землях, що входили до Великого князівства Литовського, українська шляхта сформувалася пізніше — на початку XVI ст. 1522 р. Сейм видав постанову про «вивід» шляхти, за якою до шляхетського стану зараховувалися лише нащадки землевласників, що належали до бояр за князів Вітовта, Сигізмунда й Казимира IV. Згідно з цією постановою 1528 р. відбувся перепис шляхти, так званий «попис земський», з метою з'ясування законності володінь. Списки, складені під час перепису, посвідчив Сенат. Таким чином, «попис земський» став законом. Посилання на нього було незаперечним доказом шляхетства.
Крім того, за ухвалою Сейму 1562 р. періодично проводилися люстрації замків і списків служилої шляхти, що складалися чиновниками-люстраторами або люстраційними комісіями, які виконували водночас ревізорські функції. Люстрації містили відомості про якість земель, господарські витрати й чистий прибуток маєтностей.
Із запровадженням «Устави на волоки» 1557 р. великий князь литовський Сигізмунд II Август здійснив аграрну реформу, так звану «волокову поміру», під час якої визначалося право власності на землю. Всі ті, хто не зумів документально підтвердити законність свого землеволодіння чи землекористування, мусили повернути землі державі. На них засновувалися фільваркові господарства.
За «Уставою на волоки», орні землі у великокнязівських маєтках поділялися на рівні ділянки — волоки. Частину їх отримували селяни. Одна волока мала ЗО моргів (у Литві морг дорівнював 0,7123 га) і була мірилом феодальних повиннос-тей. Згодом волочну систему було запроваджено й у магнатських та шляхетських землеволодіннях.
Усе це сприяло поступовому перетворенню шляхти на панівну верству Великого князівства Литовського.
У 50 — 60-х рр. XIV ст. Сейм під тиском шляхти видав низку постанов, які зрівнювали шляхту в правах з магнатами. 1563 р. було остаточно скасовано статті Городельського привілею про обмеження прав православних феодалів, а 1564 р. шляхта домоглася постанови Сейму про створення спільних для неї і магнатів виборних земських судів, уповноважених розглядати всі цивільні справи панів. Віденським привілеєм 1565 р. засновувалися шляхетські повітові сеймики, що стали представницькими становими органами шляхти.
Отже, реформи 60-х рр. XIV ст. зумовили зростання політичної ролі шляхти.
Наприкінці XVI — на початку XVII ст. у громадсько-політичному житті українських земель заявляє про себе нова суспільна верства — міщани.
Правове становище міського населення було різним і залежало від ролі, значення та прав міста, багатства громадян і характеру праці. Всі міста й містечка в українських землях поділялися на 4 групи. До першої належали королівські міста, що мали, як правило, важливе стратегічне значення. До другої — приватновласницькі міста польських, литовських та українських магнатів. До третьої — церковні й монастирські міста. До четвертої групи належали міста, що користувалися Магдебурзьким правом. Так, у Київському воєводстві (м. Київ мав Магдебурзьке право з 1494 р.) із 206 міст і містечок, 46 були королівськими, 150 — приватновласницькими, 10 — церковними. Разом з тим розвиток міст гальмувався пануванням феодально-кріпосницького ладу, безправним становищем більшості міської людності, всевладдям магнатів і шляхти. Внаслідок відокремлення ремесла від сільського господарства упродовж другої половини XIV — першої половини XVI ст. у феодальних маєтностях побільшало ремісників, зокрема шевців, бондарів, слюсарів, ковалів, гончарів, кожум'я-ків, броварів, для яких робота за фахом була основним заняттям. Ремісники залишали села й поселялися в містах, де частина з них володіла земельними наділами. В середині XVI ст. в Луцьку налічувалося 225 ремісників, у Володимирі — 1 ЗО. На той час в Києві, за неповними даними, існувало близько 17 ремісничих спеціальностей, а у Львові — 28.
Прагнучи захистити власні інтереси, міські ремісники об'єднувалися в цехи, так звані ремісничі корпорації. У зазначений період в Києві діяли цехи шевців, скорняків, ковалів, чоботарів та інші. Знаряддя праці й засоби виробництва належали цеховим майстрам, які були вищим і навіть панівним прошарком ремісництва.
Існувала й нижча (залежна) верства ремісництва — підмайстри та учні. Ця реміснича категорія, визискувана майстрами, створювала свої організації — «господи». Наприклад, у Львові 1469 р. успішно діяла «господа» підмайстрів ткацького цеху.
Ремісничий цех як корпорація мав низку прав і привілеїв, закріплених у пожалуваннях сюзерена, постановах місцевих властей, а також у своїх статутах. Тож в Україні ремісничі корпорації послуговувалися «цеховим правом».
З подальшим поглибленням суспільного поділу праці, який сприяв відокремленню ремесла від землеробства, примножувалася чисельність неземлеробського населення. В міс— тах зростав попит на продукти сільського господарства, а в селах—на ремісничі вироби. В українських землях наприкінці XIV ст. й особливо у XV — XVI ст. бурхливо розвивалася торгівля, розширювався внутрішній ринок. Торги і ярмарки ставали звичним явищем, зміцнювалися економічні зв'язки між окремими містами й землями.
Купецтво відігравало важливу роль у житті суспільства. Спочатку воно як соціальна верства було нечисельним. У XV— XVI ст. торгівлею займалися самі виробники продукції або власники маєтностей. Але з розширенням торговельно-економічних відносин почали з'являтися всілякі скупники, баришники, спекулянти, перекупники. З цього середовища згодом постав професійний купецький прошарок.
Українські купці зміцнювали торговельні зв'язки з білоруськими, польськими, литовськими, молдавськими, італійськими, московськими та іншими землями.
Зрозумівши значення торгівлі як джерела доходів, великі князі, місцеві магнати й шляхта створювали митниці. Ними були вкриті Велике князівство Литовське й Королівство Польське.
Однак основним заняттям більшості української людності залишалося сільське господарство, а основну її масу (80 %) становило селянство.
За правовим становищем селяни поділялися на дві категорії; 1) тих, хто жив на землях магнатів і шляхти, на церковних чи монастирських землях; 2) тих, хто жив на великокнязівських землях.
Селяни становили три групи, різні за ступенем залежності від феодалів: 1) вільні селяни з правом безумовного виходу від феодала після виконання своїх обов'язків; 2) селяни з правом виходу, але за певних умов (у визначений час, після виплати встановленого викупу або надання «замінника»); 3) покрі-пачені селяни, що втратили право виходу від феодала або не мали його взагалі. Ці селяни походили від невільників, які поступово, протягом XIV — XVI ст. перетворилися на напівзалежних селян. За Литовським статутом 1588 р. всю челядь (невільників) було переведено на селянські «тяглі» грунти й остаточно закріпачено.
Слід назвати й такі категорії селян: 1) люди тяглі або роботні; 2) данники; 3) слуги путні.
Тяглі — це селяни, що «сиділи» на панській землі, платили оброк і виконували різні господарські роботи в панських маєтках. Вони становили більшість сільського населення. Данники платили данину зі свого господарства натурою, тобто продуктами промислу. Основою оподаткування було «дворище». До цієї категорії селян, зокрема, належали: боб-ровники, борники, жарі, ловці, сокольники, свинухи, конюхи, плотники, рудники, риболови, дьогтярі, млинарі та інші.
Слуги путні несли службу, пов'язану з охороною кордонів . держави або земель, а також займалися сільськими ремеслами. Таких чимало було на півдні Київщини, в Переяславщині, Брацлавщині, Поділлі й Галичині.
Звичайно ж, така класифікація селян умовна. Багато з них водночас вважалися і тягловими, і данниками, і служилими. Вони могли бути напівзалежними, залежними або повністю залежними.
Форми економічної залежності селян чимдалі ускладнювалися. Спершу феодали домоглися низки привілеїв, які обмежували право виходу селян з-під їхньої залежності, а потім таке право було скасовано для селян, що «сиділи» на землях феодала («отчичів», або «людей з вічним»). Привілей князя Казимира 1447 р. заборонив перехід приватновласницьких селян до великокнязівських маєтків. Постановою сейму 1496 р. дозволявся лише один перехід селянина на рік від пана до пана. А законами 1500 — 1543 рр. і цей перехід заборонявся без дозволу пана.
На селянстві лежав увесь тягар панщини, натуральних і грошових податків на користь держави, окремих феодалів і церкви.
З обмеженням переходу селян до інших станів та їх поступовим покріпаченням виникла ще одна соціальна верства — козацтво.
Польсько-литовське право фактично в середині XVI ст. не знало такого стану, як козацтво. Воно зародилося і розвинулося в степовій частині України як результат особливих умов життя українського народу. Виникнення козацтва було безпосередньо викликане посиленням соціально-економічного, національного і релігійного гніту.
Козак — вільний дрібний власник і виробник. Він стояв осторонь феодально-кріпосницької системи й був принципово ворожим їй, виступав соціальним ідеалом для переважної маси поневоленого населення України.
Перші згадки про козаків датуються кінцем XV ст., а на початку XVI ст. відомості про них стають різноманітнішими. Історичні джерела називають їх втікачами-кріпаками, непокірними холопами, розбишаками. Ще в Київській Русі втечі селян були однією з найпоширеніших форм боротьби, що відбилося і в «Руській Правді». Генезис козацтва пов'язаний і з колонізацією південних степів України. На певній стадії історичного розвитку його важливими функціями стали:
національно-визвольна боротьба, відродження української державності, захист кордонів.
Селяни і міщани, шукачі пригод, оселяючись на незайманих землях, творили свій суспільно-політичний лад — спочатку на низу Київщини й Поділля, а потім і за Дніпровими порогами. Ця неоднорідна за майновим станом соціальна верства поділялася на заможних козаків, які верховодили громадою, і бідних (голоту), що заробляли на життя службою в багатих людей, а також у найманих загонах при замках «добичництвом». Чимало козаків мали власне господарство.
Були й міські козаки. Вони становили значну частину населення міст Подніпров'я: Чигирина, Канева, Корсуня, Черкас. Ці козаки займалися торгівлею і промислами, не підлягали магістратам і не виконували повинностей, тому їх називали «непослужними». Склад козаків-громадян поповнювався за рахунок покозачених міщан. Озброєні й обізнані з військовою справою, вони брали активну участь у народних виступах проти сваволі старост і воєвод.
Найчисельнішою козацькою верствою були «добичники». Опанувавши методи партизанської боротьби з татарами в непростих умовах степу, вони стали тим важливим соціальним чинником, який убезпечував від ординців кордони півдня Великого князівства Литовського, а пізніше Речі Посполитої.
3 цією метою і навіть для нападів на татар чи не першим з прикордонних воєвод і старост використав козаків черкаський староста Остап Дашкевич у 1514—1535 рр. За свідченням хроністів, справі згуртування козацтва плідно прислужилися Предслав Лянцкоронський, Берната Притвич, Семен Поло-зович, Криштоф Кмітич, Богдан Галицький та багато інших. А Дмитро Вишневецький у 50-х рр. XVI ст. при підтримці Сигізмунда II Августа заклав на острові Хортиця фортецю (січ) і вів успішну боротьбу проти Кримського ханства й . Туреччини.
Литовський, а згодом і польський уряди формували з козаків спеціальні військові відділи, брали їх на державну службу й призначали платню. 1541 р. князь Сигізмунд І наказав зробити козацький перепис і скласти реєстр у Київському, Канівському й Черкаському округах. Чи було виконано його наказ — невідомо.
Через 27 років Сигізмунд II Август доручив коронному гетьманові Юрію Язловецькому сформувати з козаків державний військовий загін. Його було створено 1572 р.
Пізніше Стефан Баторій видав наказ про формування державного козацького війська.
Козаки, набрані на службу, записувалися в реєстр, отримували платню, тож називалися «реєстровими».
Таким чином, козацтво України, що виникло в непростих умовах феодально-кріпосницького ладу як явище самобутнє, національне, народне, стало загальновизнаним суб'єктом суспільно-політичного устрою Великого князівства Литовського й Речі Посполитої Польської.
< Попередня Наступна >