ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТТЯ «ПРАВОВИЙ МЕНТАЛІТЕТ»: МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ПІДХІД
Наукові статті - Філософія |
Г.Я Савчин
ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТТЯ «ПРАВОВИЙ МЕНТАЛІТЕТ»: МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ПІДХІД
Розглянуто поняття і сутність категорії «правовий менталітет», визначено передумови введення понять «менталітет» і «ментальність» у гуманітарні науки, встановлено спільність ознак, властивостей і особливостей, притаманних категоріям «менталітет», «ментальність», що використовуються в соціології, філософії, культурології, психології, теорії та філософії права.
Ключові слова: менталітет, ментальність, правовий менталітет.
Постановка проблеми. Національний, зокрема, правовий менталітет є класичним прикладом наукової проблеми: він характеризується наявністю суперечностей між явищем, що об’єктивно існує, та рівнем вірогідного знання про нього. Численні культурологічні, психологічні, філософські дослідження зафіксували ознаки менталітету українського народу, виявили зв’язок між подіями історичного розвитку України і ментальними характеристиками його населення. Проте правовий зріз українського менталітету досі залишається невизначеним, оскільки низка важливих питань залишається без відповіді. Наприклад, чи структура, окремі властивості менталітету враховуються у правотворчому процесі в сучасній Україні, чи правові норми впливають на розвиток і формування ментальності, чи є між правом і менталітетом взаємозв’язок і чи взагалі доцільно вести мову про поняття «правовий менталітет»?
Метою роботи є аналіз поняття «правовий менталітет» у контексті соціології, культурології, психології, філософії, теорії та філософії права.
Стан дослідження. Наукова бібліографія поняття «менталітет», «ментальність» вивчена достатньо добре. Будучи закоріненим у латинське слово mens, прикметник mentalis народився у ХIV ст. у мові середньовічної схоластик
Філософський підхід до тлумачення поняття ментальності (менталітету) виокремлює особливості інтелектуальних процесів і утворень певного народу або певної особистості. За змістом ментальність – стійка сукупність (система) певних змістово-тематичних орієнтацій і логічно-символічних засобів мислення (понять, образів, ідей), що виражає спосіб світосприйняття, характер картини світу. Своєрідна ментальність властива різним епохам, типам культури, етносам, категоріям людей, окремим суб’єктам [1, с. 69].
Досліджували явище ментальності й російські історики, культурологи, психологи, філософи: А. Гуревич, Г. Гачев, М. Барга, Ю. Безсмертний, Л. Пушкарьов, М. Холодна, В. Дубов та інші. Зокрема, А. Гуревич говорить про суспільну свідомість і розглядає ментальність як наявність у людей того чи іншого суспільства певного спільного розумового інструментарію, психологічного оснащення, яке дає можливість по-своєму усвідомлювати світ і самих себе.
Майже всі класики української культури у своїх працях торкалися проблем ментальності під різними кутами зору: М. Грушевський, М. Костомаров (проблема генези української ментальності); Д. Чижевський (теоретико-методологічні засади функціонування ментальності); П. Куліш, Т. Шевченко (осмислення національної ментальності засобами художньої творчості); Г. Сковорода, П. Юркевич (ментальність як прояв «божественної» сутності людини); В. Липинський, І. Франко (вплив ментальності на політичне життя суспільства).
Тобто, культурологи розглядають ментальність нації, менталітет як специфічний спосіб сприйняття і роз’яснення нацією свого внутрішнього світу й зовнішніх обставин; вироблення під впливом багатовікових культурно-історичних, геополітичних, природнокліматичних та інших чинників. Ментальність нації виступає як цілісне духовне утворення, як «дух народу», що пронизує всі сфери життєдіяльності людей. Ментальність нації зберігає код нації. Ментальність нації проявляється в національному характері, самосвідомості етносу, різних компонентах його культури [2, с 189]. Цей генетичний код народу допомагає зрозуміти закономірності розвитку культури, суспільної моралі. На її основі виникає відчуття ідентичності, що визначає політичну, правову, побутову поведінку.
Натомість з погляду політології менталітет означає певний рівень індивідуальної та суспільної свідомості, а також пов’язаний і з нею спектр життєвих позицій, культури і моделей поведінки, які претендують на незалежність від офіційно визначених ідеологічних установок і політичних орієнтацій. Політичний менталітет - це сукупність і специфічна структура, склад різних психічних властивостей, якостей, особливостей та проявів, що використовуються головним чином для позначення оригінального способу мислення, складу розуму або навіть розумонастроїв [3, с 196]. Менталітет містить змістовно-ідентифікаційне навантаження політико-ідеологічного спрямування. Свого часу в суспільствознавство поняття «менталітет» ввели представники історико-психологічних і культурно-антропологічних напрямів Л. Леві-Брюл, Л. Февр, М. Блок та інші. Поняття «менталітет політичний» використовується для характеристики в узагальненому вигляді властивостей та особливостей соціальної та політичної психології людей, конкретно політичної свідомості та самосвідомості.
На відміну від ідеології ментальність - це не форма мислення або оціночне поняття, через які середовище впливає на особу (чи групу) і спонукає її до дії, а ставлення, яке ця особа діяльнісно проявляє, спосіб поведінки, що від неї очікують. Тож, загалом ментальність - це призма, через яку людина дивиться на світ і себе в ньому. Ментальність притаманна кожній людині незалежно від етнічної належності, соціального стану, мови тощо. Ми ще в дитинстві засвоюємо ментальність народу, коли слухаємо колискові пісні, пізнаємо побут, опановуємо мову, тоді ж і закорінюємо в себе загальні настанови національної культури і її варіації, що виникають під впливом особливостей культурного середовища.
Іншими словами ментальність пронизує глибинні психічні рівні, вона залягає у підсвідомих глибинах людської психіки. Тому ментальні настанови видаються людям чимось апріорним, і не виникає питання, чому ми мислимо або діємо так, а не інакше. Психологи розуміють менталітет як напрям думок, сукупність розумових навиків і духовних настанов, які притаманні окремому індивіду або суспільній групі. Ментальність (лат. mens – розум, мислення, спосіб мислення, душевний склад) – поняття для визначення рівнів мислення, що не обмежується сферою усвідомленого. Це властивий певній епосі, культурі, цивілізації, спільності загальний розумовий інструмент, яким індивіди володіють, користуються у неусвідомленій формі [4, с. 99].
Ментальність формується та функціонує відносно повільно і на рівні підсвідомості. Вона є надбанням не тільки інтелектуальної еліти зокрема, а й суспільства загалом, виступаючи при цьому масово-індивідуалістичною характеристикою свідомості соціуму.
З позиції соціологічного підходу менталітет – це сформована система елементів духовного життя і світосприйняття, яка зумовлює відповідні стереотипи поведінки, діяльності, способи життя різноманітних соціальних спільнот (групи, індивідів), що включає сукупність ціннісних, символічних, свідомих чи підсвідомих відчуттів, уявлень, настроїв, поглядів, світобачення, які визначають здатність спільнот та індивідів сприймати чи діяти відповідним чином [5, с, 160]. Менталітет – соціокультурний феномен, пов’язаний з історією розвитку соціальних спільнот різних типів, у тому числі етнічних. До менталітету належать звички, традиції, інтуїтивне, підсвідоме, що існують на рівні несвідомих психологічних процесів. Менталітет зумовлений соціологічними, історичними, географічними, ідеологічними та іншими чинниками, що впливають на формування культури та соціальної психології спільноти, її взаємовідносинами з іншими групами, культурами.
Дослідник М. Юрій у своїй праці «Етногенез та менталітет українського народу» визначає менталітет не як особливий національний логос і не апріорну систему цінностей, а певний соціально-психічний стан суб’єкта етносу, нації, народності, громадян, що втілив у собі (не в пам’яті народу, а в його підсвідомості) результати тривалого й детального впливу етнічних, природно-географічних і соціально-економічних умов проживання суб’єкта менталітету [6, с. 130].
Історично складаючись, формуючись і виробляючись, менталітет упродовж історичного відрізку є сукупністю соціально-психологічних властивостей і ознак, сумою детермінуючих поведінкових реакцій, які є певною цілісністю, що проявляються у всіх сферах життєдіяльності. Загалом менталітет - це записаний у матеріальних основах психіки певний поведінковий код, що детермінує стійкий соціально-психічний стан суб’єкта (людини, нації, народу) та органічна цілісність соціально-психічних характеристик, притаманна саме цьому народові, громадянам, яка зумовлює саме таку, а не іншу реакцію суб’єкта менталітету на зміни навколишніх умов, вважає М. Юрій [7, с 219].
Як бачимо, поняття «менталітет», «ментальність» завжди були у полі зору українських і зарубіжних дослідників. Нехай інколи навіть під іншими термінами «самосвідомість народу», «національна ідея» тощо. Всі ці типи визначень з огляду гуманітарних наук певним чином доповнюють один одного, викликають дискусійні моменти, сприяють подальшому розглядові цього суперечливого та складного феномену.
Теорію правового менталітету сьогодні тільки починають формувати і досліджувати. В межах загальної теорії правової культури відсутня концепція національного правового менталітету.
Виклад основних положень. Початком формування української правової ментальності дослідники вважають часи Київської Русі. Саме в цей період чітко виокремлюються особливості й ознаки правової ментальності.
Українська правова ментальність є надзвичайно складним, полі-аспектним, неоднозначним, суперечливим, але водночас оригінальним, самобутнім соціально-правовим феноменом.
Історико-культурологічний підхід розглядає правовий менталітет у сукупності умов правового порядку - як певну незмінну, абсолютну здатність життя конкретного суспільства, яке якісно відрізняє його від будь-якого іншого суспільства.
У працях П. Музиченка, О.Овчинникова, Р. Байніязова, Ю. Оборотова знаходимо визначення поняття правового менталітету. Зокрема, О. Овчинников трактує правовий менталітет як історично сформовану матрицю типізацій юридично значущої поведінки і правових оцінок, що визначають правове мислення [8, с 309]. Ю. Оборотов визначає правовий менталітет як глибинний рівень правосвідомості народу і окремої особистості, що включає свідоме та неусвідомлене сприйняття права [9, с 98].
Ю. Горьковенко, А. Мордовцев розглядали правовий менталітет як систему «наскрізних» архетипів і уявлень, знань, навиків та установок, які у різних соціумах, етнокультурних спільнотах, типах цивілізацій і соціальних груп мають власний зміст, по-різному поєднуються, але завжди лежать в основі сприйняття суб’єктом (суспільством або соціальною групою) національної правової системи, політичних інститутів, сутності і значення власних інтересів, прав та свобод, і тому визначають поведінку (реакції) індивіда, соціальних та професійних груп, державних органів і посадових осіб [10, с. 48].
Л.М. Бойко вважає, що правовий менталітет – це феномен, закладений у глибинному рівні правосвідомості у вигляді стійких правових уявлень, архетипів, звичок, реакцій певної етнокультурної спільноти, які в цілому й визначають усталений образ правової реальності [11, с. 53].
Повільні темпи становлення у вітчизняній юриспруденції теорії правового менталітету пов’язані, передусім, із домінуючою у нашому суспільстві парадигмою нормативно-позитивістського праворозуміння, відповідно до якого право розглядають як систему загальнообов’язкових норм, встановлених і санкціонованих державою, а не як регулятивну форму прояву національної культури, ціннісний продукт саморозвитку нації, етносу, закономірний наслідок їх буття. Правовий менталітет має практичну цінність для національної само ідентифікації та виокремлення правової сфери духовного світу індивіда, народу, нації.
Національний правовий менталітет співвідноситься зі суміжними поняттями правової свідомості та правової культури. Ці три поняття споріднені змістовно, є явищами свідомості, належать до сфери ідеального і в юридичній практиці вживаються як синонімічні, принаймні, в одному смисловому контексті. Проте є суттєві внутрішні відмінності між цими словосполученнями, які, власне, і визначають специфіку правового менталітету як відносно самостійного культурно-правового феномена і вимагають окремого дослідження.
Висновки. Менталітет, ментальність – це міждисциплінарні категорії, що є предметом вивчення філософії, культурології, соціології, теорії та філософії права. Узагальнюючи всі відзначені в цих галузях знань властивості та ознаки, можемо резюмувати, що правовому менталітету характерні соціокультурні ознаки: традиції, символи, які творять психологічний образ індивіда (групи, народу), відображають суспільну свідомість, узагальнене ставлення до дійсності (світосприйняття, духовне, культурне і правове життя), що корениться в правовій реальності.
Українська правова ментальність – втілення національних духовних цінностей. Це поняття розглядають через такі фундаментальні поняття соціальної філософії, як «духовність», «нація», «національна ідея», «національні цінності»; співвідносять із такими суміжними поняттями, як «національна самосвідомість», «культурний архетип», «історична пам’ять народу»; аналізують структуру феномену ментальності загалом та її елементи зокрема, у зв’язку з чим розгортаються такі конструкти, як «національний характер», «політична самосвідомість», «українська ментальність»; виявляються співвідношення раціонального та ірраціонального в ментальності, визначають роль і місце екзисте-нційного в її структурі; обґрунтовують амбівалентність української ментальності тощо.
–––––––––––
Петрушенко В.Л. Менталітет, ментальність / В.Л. Петрушенко // Короткий навчальний словник: терміни і поняття. – Львів: Магнолія 2006, 2009. – С. 69.
Гіптерс З.В. Менталітет / З.В. Гіптерс // Культурологічний словник-довідник. – К.: Вид. дім «Професіонал», 2006. – С. 189.
Шемшученко Ю.С. Політичний менталітет / В.Д. Бабкіна, Ю.С. Шемшученко // Політологічний енциклопедичний словник. – К.: Генеза, 1997. – С.196.
Шадський Ю.Г. Менталітет / В.М. Піча, Ю.Г Шадський // Психологія: короткий навчальний словник: терміни і поняття. – Львів: Магнолія 2006, 2008. – С.99.
Піча В.М. Менталітет, ментальність / В.М. Піча // Соціологія: короткий навч. словник: терміни і поняття. – Львів: Магнолія 2006, 2008. – С. 340.
Юрій М.Т. Етногенез та менталітет українського народу / М.Т. Юрій. – Чернівці, 1997. – С. 130–131.
Юрій М.Т. Етногенез та менталітет українського народу / М.Т. Юрій. – Чернівці, 1997. – С. 219.
Овчинников А.И. Правовое мышление: теоретико-методологический анализ /А.И. Овчинников. – Ростов-на-Дону, 2003. – С. 309.
Оборотов Ю.Н. Традиции и обновление в правовой сфере: вопросы теории / Ю.Н. Оборотов. – Одесса, 2002. – С. 98.
Горьковенко Ю.А. Правовая система в ментальном измерении: постановка проблемы / Ю.А. Горьковенко, А.Ю. Мордовцев // Северо-Кавказский вестник. – 2002. – № 2. – С. 47–64.
Мордовцев А.Ю. Правовий менталітет як типізація російського права / А.Ю. Мордовцев // Порівняльно-правові дослідження. – 2007. – № 1–2. – С. 169.
Бойко Л.М. Правовий менталітет у контексті понятійно-категоріального ряду «правова культура – правова свідомість – правовий менталітет» / Л.М. Бойко // Південноукраїнський правничий часопис. – 2006. – № 4. – С. 52–54.
< Попередня Наступна >