СУСПІЛЬНА МОРАЛЬ ЯК КАТЕГОРІЯ ЮРИДИЧНОЇ НАУКИ
Наукові статті - Філософія |
І.І. Припхан
СУСПІЛЬНА МОРАЛЬ ЯК КАТЕГОРІЯ ЮРИДИЧНОЇ НАУКИ
Аналізуючи різноманітні підходи науковців до визначення поняття «суспільна мораль», автор акцентує увагу на українському законодавстві у контексті визначення суспільної моралі як об’єкта правового захисту.
Ключові слова: суспільна мораль, конституційна норма, законодавство, правовий захист.
Постановка проблеми. Питання про межі втручання держави в моральну сферу не втрачають актуальності насамперед тому, що правові межі державного впливу на моральну сферу в сучасному українському законодавстві чітко не визначені. Верховна Рада України прийняла Закон України «Про захист суспільної моралі», чим і обумовила необхідність подальшого осмислення правового змісту поняття «суспільна мораль». Отже, одним з першочергових завдань як для науковців, так і законодавців має стати уточнення поняття «суспільна мораль», що зрештою допоможе детальніше закріпити правові механізми захисту суспільної моралі.
Стан дослідження. Правові питання визначення поняття «мораль» розглядалися у працях багатьох науковців. З-поміж них виділимо авторів числених публікацій В.А. Бачиніна, І.А. Гетьман-П’ятков-ську, М.І. Панова, П.М. Рабіновича, О.Ф. Скакун. Що стосується проблеми юридичної відповідальності за посягання на громадську мораль, то це питання було предметом правового аналізу такими ученими, як С.Ф. Денисов, В.О. Морозова, А.Н. Ігнатов, Н.С. Шостак. Проте, на порядок денний сьогодні з особливою важливістю поставлено питання саме правового захисту суспільної моралі, а тому суспільна мораль як категорія юридичної науки потребує додаткового дослідження. Слід зазначити, що відсутність чіткого нормативно-наукового визначення поняття «суспільна мораль» сприяє неконкретизованості об’єкта правового захисту, а відпові
Виклад основних положень. Суспільна мораль як багатоаспектне і багатозначне поняття широко використовується і вивчається багатьма суспільними науками, в тому числі й юридичною. При цьому головна відмінність тлумачення суспільної моралі в праві від її розуміння в етиці, психології, соціології і філософії полягає в тому, що тут вона розглядається не як різновид суспільної свідомості, а як об’єкт правового захисту та регулятор суспільних відносин (при дослідженні генезису правових норм та джерел права). В останньому значенні передбачається, що поряд із нормами моралі, суспільні відносини регулюються і нормами права (в тому випадку, коли моральне регулювання є недостатнім).
У ст. 1 Закону України «Про захист суспільної моралі» визначено суспільну мораль як систему етичних норм, правил поведінки, що склалися у суспільстві на основі традиційних духовних і культурних цінностей, уявлень про добро, честь, гідність, громадський обов’язок, совість, справедливість. На відміну від України, де нормативно визначено зміст поняття «суспільна мораль», у законодавстві країн Заходу воно відсутнє. А російські правознавці розглядають мораль як систему історично сформованих поглядів, норм, принципів, оцінок, переконань, що відображаються у вчинках людей; регулюють їх відносини між собою, відношення до суспільства, визначеного класу, соціальної групи, держави, які підтримуються особистим переконанням, традицією, вихованням, силою громадської думки. Критеріями моральних норм, оцінок, переконань виступають категорії добра і зла, чесності, благородства, порядності, совісті. На цих позиціях засновується моральна інтерпретація й оцінка всіх суспільних відносин [1, с 110].
В.М. Сирих вважає, що мораль - це правила поведінки, засновані на уявленнях суспільства чи окремих соціальних груп про добро і зло, погане чи добре, справедливе і несправедливе, чесне і безчесне, акцентуючи увагу й на інших етичних вимогах і принципах [2, с 96]. Мораль являє собою певну сукупність життєвих принципів, що історично склалися та розвиваються, поглядів, оцінок, переконань і заснованих на них нормах поведінки, які визначають та регулюють відносини між людьми, ставлення до суспільства, держави, сім’ї, колективу, класу, оточення [3, с 292]. Водночас, науковці підкреслюють, що мораль - це особливий тип нормативного регулювання, що має універсальний характер та існує у формі сукупності норм і принципів, які поширюють свій вплив на всіх і кожного, втілюють у собі моральні цінності. Більше того, мораль втілює у своїх нормах абсолютні цінності, тому моральні норми і цінності є вищим критерієм поведінки. Саме тому мораль, на думку юристів, правомочна оцінювати право з огляду на його відповідність вимогам справедливості і моральним очікуванням [4, с 115-116].
На погляд В.А. Блюмкина і Г.Н. Гумницького, мораль - це регулятивна форма громадського усвідомлення, що відображає об’єктивну необхiднiсть поєднання суспiльного i особистого блага як вищої i кiнцевої цiлi i спрямована на реалiзацiю цієї потреби у поведiнцi людей. Будучи її суб’єктивним вiдображенням, моральна необхiднiсть виступає у формi потреб i здібностей, почуттiв i поглядiв особистостi, суспiльних норм i оцiнок, проявляючись у саморегулятивній дiяльностi громадської думки [5, с 12-13].
А. Свідзинський вважає за доцільне розглядати мораль як найважливішу духовну основу будь-якого суспільства. Це - уявлення про добро, зло і справедливість, у тому числі принципи суспільної поведінки, які визначають слушність або неприпустимість тих чи інших вчинків, довіру до інших людей та передбачення їхніх дій. Йдеться не тільки про забезпечення діяльності суспільства, а й про його виживання [6, с 149].
У більшості наукових концепцій мораль розглядають як історично змінну форму суспільної свідомості, своєрідну систему неписаних законів, що складається з сукупності суспільних цінностей і норм, які дають відповідь на питання, в яких соціально допустимих формах людина може задовільняти свої потреби, не ставлячи під сумнів існування визначених суспільних меж задоволення таких потреб.
У теорії права як важливій галузі юриспруденції, мораль означена як погляди, уявлення і правила, що виникають як безпосереднє відображення у свідомості людей умов суспільного життя у вигляді категорій справедливості і несправедливості, добра і зла, честі, гідності, совісті, обов’язку та ін. Мораль визначається як необхідне надбання будь-якого суспільства, значення якого з кожним днем зростає [7, с. 306]. На думку О.Ф. Скакун, мораль – це система норм і принципів, які виникають із потреби узгодження інтересів індивідів одних з одним і суспільством (класом, соціальною групою, державою), спрямовані на регулювання поведінки людей відповідно до розуміння добра і зла, підтримуються особистими переконаннями, традиціями, вихованням, силою громадської думки. Мораль має історичний характер і охоплює майже всі сфери суспільного життя. За допомогою моралі узгоджується поведінка особи з інтересами суспільства, долаються суперечності між ними, регулюється міжособистісні спілкування [8, с. 265].
На думку П.М. Рабіновича, мораль як соціальна норма— зумовлене об’єктивними закономірностями правило фізичної поведінки, яке має загальний характер виражає волю певної частини і забезпечується різноманітними засобами соціального впливу [9, с. 86]. М.В. Кравчук закріплює за мораллю властивість нормативного регулювання поведінки людей шляхом її оцінки під кутом зору категорій добра і зла, справедливого і несправедливого, гуманного і негуманного тощо, та вважає, що вона забезпечується, перш за все, внутрішнім переконанням та силою громадської думки [10, с. 120].
І.А. Гетьман-П’ятковська дотримується точки зору у відповідності з якою «мораль – це усвідомлене, тобто засноване на знаннях, досвіді, звичаях, поняття, яке формує відчуття прагнення до належного, що виходить з внутрішнього спонукання віри у справедливість, впевненості панування добра; бере цю впевненість з розуміння цінностей життя: добробуту, миру, захисту, збереження та продовження життя за для майбутнє людського роду» [11, с.19].
В юридичній літературі терміни «мораль» і «моральність» часто використовують як синоніми, зводять їх до тотожних понять, що є єдиними за змістом та сутністю і вважають, що вони є рівнозначними у прикладному аспекті [3, с. 92]. Водночас, ці терміни несуть різне смислове навантаження, тому ми підтримуємо позицію тих правознавців, які пропонують під мораллю розуміти сукупність норм, а під моральністю - ступінь їх дотримання, рівень запровадження моральних принципів у праві.
Цікавою у науковому плані є позиції М.І. Панова і В.А. Бачиніна, які вважають, що, враховуючи те, що в теорії права здавна прийнято вже класичне розмежування між природним і позитивним правом, аналогічний поділ можна вважати цілком прийнятним і у випадку моральності і моралі. Таким чином, можна припустити, що виникає пара споріднених, але не тотожних понять - природна моральність і позитивна мораль. Природна моральність являє собою систему заборон і приписів, що стоять на сторожі таких універсальних цінностей буття, як життя, воля і гідність кожної людини, незалежно від її належності до якоїсь із спільностей або становища усередині системи соціальної ієрархії. Позитивна мораль -сфера досить жорсткої детермінованості людської поведінки зовнішніми соціальними чинниками. Приписи позитивної моралі вимагають, щоб не було серйозних розбіжностей між тим, чого бажає індивід, і тим, що потрібно спільноті [12, с 114-116].
Лон Л. Фуллер, досліджуючи проблеми моралі, зазначає, що слід розрізняти поняття «мораль обов’язку» та «мораль прагнення». Мораль прагнення починається на найвищому рівні людських досягнень. Найяскравіші приклади моралі прагнення знаходимо в грецькій філософії. «Це моральність Добропорядного Життя, досконалості, найповнішої реалізації людських здібностей». Мораль обов’язку починається на буденному, земному рівні людських вимог. Мораль обов’язку «формулює основні правила, без яких неможливе впорядковане суспільство або без яких впорядковане суспільство, що прямує до певних конкретних цілей, не зможе їх досягнути». Вона не засуджує людей за те, що вони не скористалися нагодами для найповнішої реалізації своїх можливостей. Вона засуджує їх за неповагу до основних вимог суспільного життя [13, с 12-14]. Таким чином, пропонується виділяти ідеальну та реальну мораль (компромісний варіант між бажаним та можливим).
Для чіткості дослідження варто розглянути питання моралі з огляду на її суб’єктний склад. У цьому аспекті можна виділити мораль як індивідуальну, так і суспільну (громадську). Те, що якась конкретна людина вважає для себе моральним, не обов’язково повинно бути таким і для інших людей (це індивідуальна мораль). Але те, що вважають моральним більшість членів суспільства, вже видається суспільною мораллю і повинно поважатися навіть тими членами суспільства, які не поділяють цієї позиції.
Вивчаючи еволюцію моралі, Р.Г. Апресян наголошує, що «мораль виникає як індивідуальна (і спочатку зовсім не всезагальна і тільки потенціально, логічно всезагальна) мораль і розвивається в процесі пред’явлення суспільству вимог бути відповідним ідеалу моралі, допомагати людині в її моральних бажаннях» [14, с. 8]. Поряд із цим, «суспільна мораль – це завжди мораль упорядуючої дисципліни. При цьому суспільна мораль, на відміну від індивідуальної, уявляється як така, в якій адаптивність домінує над бездоганністю» [14, с. 12].
Досить неоднозначна ситуація складається із самим терміном «суспільна мораль». Варто наголосити на його недостатній розробленості та узгодженості у науковій літературі. Спостерігаємо, що досить часто він підмінюється термінами «громадська мораль» та «соціальна мораль». Одна із причин смислової неузгодженості понять – варіативність перекладу з іншомовних джерел: з російської мови – терміну «общественная мораль», з англійської – «public morality», з німецької – «offentliche Sittlichkeit» та з французької – «moralite publique».
Реально мораль вплетена у суспільну практику і в своїй дійсності опосередкована нею. Окремі дослідники вказують: «Вона (мораль. – І.П.) представляє собою практичні цінності і вимоги, які направляють людей в їх відносинах один з одним і з суспільством. В цьому контексті набуває самостійного сенсу концепт «суспільна мораль», покликаний відображати втілення в суспільстві в цілому і в різних його сферах – політично-адміністративній, господарській, споживчій, рекреаційно-реабілітаційній, культурній (в функціональному розумінні, тобто в сфері утворення і розвитку знань, норм і цінностей, які забезпечують ефективність життєдіяльності), основоположних, абсолютних і універсальних (за якимось критеріями) принципів [14, с. 10].
У цьому контексті важко не погодитися з думкою Макензі Джона С. про те, що «суспільство, як і окрема особистість, може відрізнятися моральними якостями або недоліками; звичаї та установки можуть бути такими, що кожний громадянин знайде в них заохочення жити морально на вищому людському рівні; проте вони можуть бути i такими, що перешкоджатимуть моральному життю, i доброчесність за таких умов може стати неможливою; цивілізація повинна була створити такі суспільні умови, за яких доброчесність могла б з’являтися якомога легше, а вади – якомога важче...» [15, с. 232]. Відповідно до логіки суспільної моралі, благо загальне пріорітетніше відблага особистого, і при конфлікті різних особистих інтересів перевагу необхідно віддати тому, що в більшій мірі відповідає загальному благу [14, с. 15].
Найбільш повне визначення суспільної моралі, на наш погляд, дав С.Ф. Денисов, та формулюючи її як «…історично обумовлене ідеальне відображення об’єктивної дійсності у формі суспільної свідомості, соціальний інститут, що виникає і розвивається в процесі суспільних відносин на ґрунті системи загальнолюдських цінностей (норм, принципів, ідеалів), що утворюють відповідну установку, яка визначає загальноприйняту позитивну діяльність у суспільстві в процесі виробництва матеріальних і духовних благ, є орієнтиром і критерієм оцінки вчинків та їх результатів, регулятором і засобом розвитку і вдосконалення особистості і суспільства, спрямована на підтримку життя суспільства і просування його до ідеалу» [16, с 68].
Висновки. Розглянувши різні конструкції визначень «мораль» і «суспільна мораль», маємо підстави вважати, що вони не мають принципових розбіжностей і визначають мораль як систему поглядів, певне накопичення регулюючих факторів (правила, норми, принципи, тощо). Усі вони визначають зміст цих категорій через особливий ланцюг понять, які характеризуються нормативно-ціннісними характеристиками. При цьому одні науковці вкладають у критерії моральності тільки позитивне навантаження (наприклад, уявлення про добро, честь, гідність, громадський обов’язок, совість, справедливість), а інші - як позитивне, так і негативне (наприклад, уявлення про добро і зло, справедливість і несправедливість, честь і безчестя). На нашу думку, доцільніше вкладати у розуміння терміну «суспільна мораль» саме позитивний зміст, адже уявлення про зло, несправедливість і безчестя можуть переважати у свідомості людей, але в такому випадку вони не можуть бути основою суспільної моралі.
У зв’язку з цим слід звернути увагу на те, що у січні 2010 р. Національна експертна комісія з питань захисту суспільної моралі оприлюднила для громадського обговорення проект закону України «Про внесення змін до Закону України «Про захист суспільної моралі». Передбачається на законодавчому рівні змінити дефініцію «суспільна мораль» і розглядати її як систему етичних цінностей, правил і норм поведінки, що склалися у суспільстві на основі духовних і культурних надбань, уявлень про добро, совість, свободу, відповідальність, гідність, громадський обов’язок, толерантність, спрямованих на творчу самореалізацію людини в усіх сферах життя. До речі, у цьому визначенні у зміст суспільної моралі додано категорії свободи, відповідальності, толерантності, а натомість десь «загубилася» категорія честі.
Очевидно, в українському законодавстві суспільна мораль має розглядатися не тільки як регулятор суспільних відносин, а й як об’єкт правового захисту. Саме у цьому аспекті суспільну мораль слід розуміти як систему етичних цінностей, правил і норм поведінки, що склалися у суспільстві на основі багатовікових духовних і культурних надбань, уявлень про добро, совість, свободу, честь, гідність, відповідальність, громадський обов’язок, толерантність, які й визначають сутність вимог до індивіда зі сторони суспільства, що повинно знайти своє відображення у ст. 1 Закону України «Про захист суспільної моралі». Це визначення є спробою узагальнити напрацювання законодавця та науковців, проте воно також потребує подальшого детального дослідження і теоретичного вдосконалення.
–––––––––––
Теория права и государства / рук. авт. кол. Г.Н. Манов. – М.: Юрид. лит., 1996. – 320 с.
Сырых В.М. Основы правоведения: учеб. пособие / В.М. Сырых. – М.: Былина, 1996. – 160 с.
Теория государства и права: курс лекцій / под ред. Н.И. Матузова и А.В. Малько. – М.: Юрист, 1997. – 672 с.
Общая теория права и государства: учебник / под ред. В.В. Лазарева. – М.: Юрист, 1996. – 472 с.
Блюмкин В.А. О понятии морали. Что такое мораль / В.А. Блюмкин, Г.Н. Гумницкий. – М.: Знание, 1988. – 80 с.
Свідзинський А. Культура як феномен самоорганізації / А. Свід-зинський // Сучасність. – 1992. – № 4. – С. 141–155.
Кельман М.С. Загальна теорія держави та права: підручник / М.С. Кельман, О.Г. Мурашин, Н.М. Хома. – Львів, 2003. – 450 с.
Скакун О.Ф. Теорія держави і права: підручник / О.Ф. Скакун; пер. з рос. – Х.: Консул, 2001. – 656 с.
Рабінович П.М. Основи загальної теорії права і держави: навч. посібник / П.М. Рабінович. – [вид. 5-те зі змін.]. – К.: Атіка. – 2001. – 176 с.
Проблеми теорії держави і права / авт.-упоряд. М.В. Кравчук. – Тернопіль: Екон. думка, 2002. – 289 с.
Гетьман-П’ятковська І.А. Право та мораль: теоретико-правові проблеми співвідношення та взаємодії : дис... канд. юрид. наук : 12.00.01 / І.А. Гетьман-П’ятковська. – К.: Інститут держави і права ім. В.М.Корецького, 2007. – 210 с.
Бачинін В.А. Філософія права: підручник для юрид. спец-тей вищих навч. закладів освіти / В.А. Бачинін, М.І. Панов. – К.: Видавничий дім «Ін Юре», 2002. – 472 с.
Лон Л. Фуллер. Мораль права. – К.: Сфера, 1999. – 210 с.
Апресян Р.Г. Понятие общественной морали (опыт концептуализации) / Р.Г. Апресян // Вопросы философии. – 2006. – № 5. – С. 3–17.
Макензи Джон С. Этика (учение о нравственности). – СПб., 1898. – 438 с.
Денисов С.Ф. Кримінальна відповідальність за злочини проти громадської моралі (ст.ст. 210, 211, 211-1 КК України): дис. … канд. юрид. наук: 12.00.08 / С.Ф. Денисов. – К., 1996.– 120 с.
< Попередня Наступна >