ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ ЛОГІЧНОГО МИСЛЕННЯ У ПЕДАГОГІЧНІЙ СПАДЩИНІ Я.А. КОМЕНСЬКОГО, К.Д. УШИНСЬКОГО, В.О. СУХОМЛИНСЬКОГО
Наукові статті - Філософія |
В.І. Ряшко
ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ ЛОГІЧНОГО МИСЛЕННЯ У ПЕДАГОГІЧНІЙ СПАДЩИНІ Я.А. КОМЕНСЬКОГО, К.Д. УШИНСЬКОГО, В.О. СУХОМЛИНСЬКОГО
Аналізуються теоретико-педагогічні концепції видатних педагогів Я.А. Коменського, К.Д. Ушинського, В.О. Сухомлинського щодо формування логічного мислення у процесі навчання.
Ключові слова: мислення, пізнання, логіка, навчання, мисленєва культура, логічна культура, теорія, практика, істина.
Постановка проблеми. Україна стала на шлях розбудови своєї незалежної демократичної держави. Цей історичний вибір вимагає вирішення низки проблем, серед яких – підготовка фахівців нової генерації, які у ХХІ ст. будуть працювати у всіх ключових напрямках соціально-економічного, політичного і культурного життя.
Особливу роль у цьому аспекті відіграватимуть працівники ОВС, які забезпечуватимуть безпеку і правопорядок, захищаючи права і свободи громадян України. Виконання цих надзвичайно актуальних завдань вимагає від тих, хто проходить фаховий вишкіл у відомчих навчальних закладах і готується до лав правоохоронців в першу чергу високої логічної культурою, що є важливою складовою професіоналізму працівників правоохоронних органів.
Стан дослідження. Видатні педагоги Я.А. Коменський, К.Д. Ушинський, В.О. Сухомлинський залишили нащадкам величезну спадщину глибоких педагогічних ідей, концепцій, теорій, які тісно пов’язували не тільки з дидактикою, а й з формуванням розумово-інтелектуальних, логіко-філософських, етичних, культурних якостей молодого покоління. Слід підкреслити, що надзвичайно великого значення вони надавали поєднанню теоретичних положень з практикою. У їх працях чітко простежується прагнення формування у вихованців мислиннєвої культури, важливим підґрунтям якої виступає логіка. Спираючись на
Педагогічна спадщина Я.А. Коменського, К.Д. Ушинського, В.О. Сухомлинського була і є в центрі уваги багатьох як зарубіжних, так і вітчизняних вчених істориків, філософів, педагогів, етиків, психологів, соціологів. Їх ідеї – невичерпне джерело знань. Однак їх логіко-педагогічні концепції ще не стали об’єктом спеціальних наукових розвідок. Окремі положення, викладені фрагментарно, розділено у працях Е.А. Аимбетова, Л.М. Безотносної, Г.П. Васяновича, М.А. Венгерова, О.Д. Гетманової, О.В. Сухомлинської, І.К. Туришева, С.В. Федчишина. Віддаючи належне цим авторам, зазначимо, що проблема формування логічного мислення у теоретичній спадщині Я.А. Коменського, К.Д. Ушинського, В.О. Сухомлинського є надзвичайно актуальною не тільки для педагогіки, логіки, інших наук, а й для юридичної теорії і практики.
У цьому контексті нам важливо зупинитися тільки на деяких аспектах, що прямо стосуються формування логічної культури майбутніх правоохоронців.
Виклад основних положень. Проблема формування особистості, її розумово-інтелектуальних якостей посідала важливе місце в педагогіці, починаючи з античності. Вона є надзвичайно актуальною і в наш час. Ця проблема є гострою у всіх країнах, особливо доленосною вона є в Україні, яка вступила на шлях розбудови незалежної, демократичної, суверенної, соціальної держави. Підготовка майбутніх фахівців у всіх сферах соціального життя вимагає нових творчих підходів з боку всього професорсько-викладацького складу, пошук нових активних форм і методів впливу на свідомість, інтелектуальну і моральну сферу особистості курсанта, студента, слухача. Практика засвідчує, що найбільш підготовленими випускниками ВНЗ є ті, хто протягом навчання творчо засвоїли програму, у кого сформоване логічне і критичне мислення і висока логічна культура. На вирішення цієї важкої проблеми вказували видатні педагоги Я.А. Коменський, К.Д.Ушинський, В.О. Сухомлинський та інші.
У сучасному соціумі для досягнення успіху й самореалізації особистості недостатньо знань основ наук. Потрібно ще володіти логічним арсеналом - методами аналізу і синтезу, абстрагування й узагальнення, умінням доводити і спростовувати, робити правильні висновки, приймати обґрунтовані, раціональні рішення в тій чи іншій ситуації. Все це вимагає від майбутнього фахівця фундаментального засвоєння логіки, її законів, принципів, категорій правил і вимог. Слід підкреслити, що на роль і місце у теоретичній і практичній діяльності фахівців акцентували увагу багато відомих вчених, серед яких вагоме слово було мовлене А.Я. Коменським, К.Д. Ушинським, В.О. Сухомлинським.
У своїй педагогічні діяльності чеський педагог Ян Амос Коменський (1592-1670), дбаючи про глибоке оволодіння знаннями як неодмінної умови формування світогляду учнів, наголошував на необхідності навчатися об’єктивному аналізу довкілля та робити правильні висновки. Яку ж роль у цьому, на думку великого педагога, мали відігравати логіка і логічне мислення? У своїх працях, особливо «Великій дидактиці» він сформулював основні ідеї, принципи навчання та виховання, прямо вказує на те, що добитись успіху в навчанні без дотримання правил і вимог логіки дуже важко. «Учні, – писав Я.А. Коменський, – повинні звертати увагу на причинні зв’язки у предметах і явищах та їх наслідки» [1, с. 458]. Поступово оволодіваючи знаннями від простого до складного, учні повинні логічно мислити, оволодіваючи правилами умовиводів. Це дуже важливо для умілого застосування аргументів, виявлення помилок на користь хибних чи істинних доказів. «Мистецтво робити умовивід, досліджувати відоме, роз’яснювати, тлумачити (пояснювати) темне, розрізняти сумнівне, обмежувати загальне, захищати істинне, спростовувати хибне – це велика зброя в досягненні істини»[1, с. 458].
Які ж проблеми повинні бути на першому місці у викладанні наук? У навчанні «на першому місці повинно бути благочестя, живлення душі (тобто духовний фактор); на другому місці – добрі звичаї, закон людського спілкування (етика та культура поведінки); на третьому – пізнання (формування мисленнєвої культури учнів)» [2, с. 128].
Які ж книги потрібно читати? Сама логіка пізнання, як вважав Я.А. Коменський, спрямовує нас «на читання книг, які говорять про корисні для нас предмети» [2, с. 37]. У логіці (логічному класі) великий педагог вбачав великий потенціал пізнання. На його думку, чисто логічні абстрактні знання нічого не варті, якщо вони не будуть пов’язані з практикою, з «образами речей». Він рекомендував обов’язково наводити яскраві приклади з історії, літератури, етики і християнського вчення, тісно пов’язуючи їх з логічним аналізом і висновками.
Я.А. Коменський у промові 24 листопада 1650 р. перед студентами Патакської школи наголосив, що він у своїх учнях бачить перш за все майбутнє нації, інтелектуальну еліту, здатну логічно оволодівати знаннями, що принесе в майбутньому користь всій нації. «Я вже дивлюся на вас, – говорив Я.А. Коменський, – як на майбутніх захисників церкви, опікунів шкіл, опору сімей, народу і Батьківщини» [1, с. 32]. Таким чином теоретичні положення наук, у тому числі й логіки, він пов’язував із соціальною практикою.
Ідеї Я.А. Коменського отримали подальший розвиток у працях видатного російського і українського педагога К.Д. Ушинського(1824– 1871). У своїх творах, особливо у фундаментальній праці «Людина як предмет виховання», К.Д. Ушинський багато уваги приділяв аналізу ролі логіки у навчанні. Результати виховання і навчання, на думку вченого, насамперед визначаються хорошими знаннями фізіології, психології та логіки, які є головною базою педагогіки. Без їх розробки неможливо побудувати дійсно наукову теорію навчання й виховання [3, с 99]. К.Д. Ушинський підкреслював, що логіка як наука відображає у нашому розумінні зв’язки предметів і явищ оточуючого світу. Логіка, на його думку, повинна стояти на самому почесному місці. «Навчити дитину логічно мислити, - писав він, - перше завдання в молодших класах, а основою розвитку логічного мислення повинно стати наочне навчання, спостереження за природою» [4, с 88].
К. Д. Ушинський широко застосовував порівняння як один із методів розвитку логічного мислення молодших школярів. Порівняння він вважав головним логічним прийомом, стверджуючи, що без порівняння не існує розуміння , а без розуміння не існує судження і міркування [5, с 266]. З допомогою порівняння учні мають можливість знаходити відмінні ознаки у предметах і формулювати власні судження про них.
Логіко-порівняльну діяльність мислення К.Д. Ушинський поділяв на три ступені: «Перша ступінь - предмети порівнюються самі безпосередньо; друга - посередником порівняння двох предметів служить третій, більш менш знайомий предмет; третя ступінь - декілька посередніх (проміжних) предметів; але частіше я відчуваю схожість, подібність, а потім вже шукаємо посередників» [4, с 88].
Суттєву роль у формуванні логічного мислення К. Д. Ушинський надавав судженню. Сутність його він розумів так: все, про що ми розмовляємо, про все що ми думаємо, безумовно є судженнями. «Всяка думка в нашій голові, всяка фраза, якщо тільки в ній є який-небудь смисл, обов’язково неодмінно заключає в собі судження» [4, с 92].
–––––––––––––––––
Див.: Відомості Верховної Ради України. – 2010. – № 4. – Ст. 34.
Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю: Закон України від 30.06.1993 року № 3341-ХІІ. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1993. – № 35. – Ст. 358.
Див.: [Електронний ресурс]. Режим доступу http://gska2.rada.gov.ua/pls/.
Кримінально-процесуальний кодекс України. – Х.: ТОВ «Одіссей», 2007. – 264 с.
Довідник працівника міліції: у 2-х кн. – Кн. 1: Законодавчі та інші нормативно-правові акти з питань діяльності органів внутрішніх справ / упо-ряд. С.М. Гусаров, В.Г. Слободянюк, С.М. Калюк. – К.: Видавнича компанія «Воля», 2003. – 584 с.
Провадження дізнання в Україні: навч.-практ. посібник / М.В. Джига, О.В. Баулін, С.І. Лук’янець, С.М. Стахівський. – К., 1999. – 156 с.
Див.: [Електронний ресурс]. Режим доступу http://gska2.rada.gov.ua/pls/.
Див.: [Електронний ресурс]. Режим доступу http://gska2.rada.gov.ua/pls/.
< Попередня Наступна >