РОЗДІЛ І Перші державні утворення на території України та їхнє право
История политических и правовых учений - История политических и правовых учений |
РОЗДІЛ І
Перші державні утворення на території України та їхнє право
Імперська історіографія стверджувала, що в первісні часи на території сучасної України не існувало ні держави, ні права, що умови для їх виникнення склалися пізніше — з появою приватної власності й майновою диференціацією суспільства, тобто з його поділом на групи за майновою ознакою, а заможніші верстви населення, прагнучи зберегти й примножити надбане добро, почали створювати відповідні структури, які згодом стали основою державних органів управління. Тож історики, спираючись на цю концепцію, відносили досвідки державно-правового розвитку на наших землях до кінця II — початку І тисячоліття до н. е.
Однак сучасні дослідники вбачають корені української державності в набагато давнішій історичній добі.
Аратта (Оріяна, Оратанія)
Значний археологічний матеріал дає підстави вважати, що в середині VI—III тисячоліть до н, е. на території сучасної України існувала держава Аратта (Оріяна, Оратанія). Офіційною історичною наукою вона пойменовувалася просто як Трипільська культура. Її пам'ятки вперше дослідив археолог В. Хвойка біля с. Трипілля в кінці XIX ст. Зазначимо, що ця висока землеробська культура мала вс
військові дружини для охорони городищ, поселення міського типу, писемність, календар, своєрідну релігію, мистецтво (вироби з кераміки, золота) тощо. Аратта займала чи не всю територію сучасної України. Для захисту від нападників там було споруджено тисячокілометрові земляні вали. І якщо наші уявлення про могутні держави Шумеру та Єгипту асоціюються з величними кам'яними спорудами, то цивілізаційний феномен Праукраїни з її чудовим кліматом і природними умовами полягає, вочевидь, у затишку невибагливих глиняно-дерев'яних споруд, що давали змогу нашим далеким пращурам жити вільно і, як зазначає французький дослідник Е. Шюре, «на свіжому повітрі».
Кіммерія
Відомою державою на території сучасної України була Кіммерія. Але ми мало знаємо про її територію і суспільно-політичний лад. Кіммерійці вперше згадуються в «Одіссеї» Гомера, а під назвою «гімірра» — в ассірійських клинописних текстах VIII—VII ст. до н. е. Відомо, що вони населяли Крим (Тавриду) й степи Північного Причорномор'я, займалися землеробством, скотарством, воювали із сусідніми народами. Цю державу очолювали царі.
У VII—VI ст. до н. е. Кіммерію поглинули скіфи — її колишні союзники.
Скіфія
Скіфія (Скитія) — велике суспільно-політичне об'єднання племен. Грецький історик Геродот писав, що ця країна має вигляд квадрата, кожна із сторін якого дорівнює близько 700 км. Одна з цих сторін на заході починається від Дунаю, а протилежна на сході сягає Дону. Південна сторона впирається в Чорне море, а протилежна на півночі закінчується зоною лісів (нинішнє Полісся).
Цей квадрат населяли різні етноси, чи племена. За тим-таки Геродотом, на заході, північніше Ольвії, жили каллініди й алазони; між Дністром і Дніпром (Борисфеном) — скіфи-орачі; на схід від Дніпра — осілі землеробсько-скотарські племена, або скіфи-землероби; на схід від нижньої течії Дніпра — степові кочовики-скотарі, чи царські скіфи і скіфи-кочовики. Ці останні відігравали панівну роль. Залежне від них осіле населення сплачувало данину.
За легендою, наведеною Геродотом у IV книзі «Історії», Скіфія поділялася на племінні групи — авхатів, катіарів, тресніїв і каралатів, назви яких походили від синів предтечі цього народу — царя Таргітая. Згадані групи, очевидно, входили до ще більшого скіфського об'єднання.
Крім того, як свідчить Геродот, Скіфія поділялася на адміністративно-політичні території (області), в округах кожної з яких було святилище бога війни Ареса (Арея), а також на адміністративно-територіальні одиниці (номи) на чолі з посадовими особами (номархами).
І насамкінець, за Геродотом, уся Скіфія була поділена царем Колоксаєм на царства між його трьома синами.
Отже, як бачимо, Скіфія складалася із царств, а ті, своєю чергою,— з областей і номів. Але, на жаль, ці скупі відомості про адміністративно-територіальний поділ не дають нам повної уяви про Скіфію як політичне об'єднання племен.
Царські скіфи, перебуваючи на останньому щаблі первіснообщинного ладу й відіграючи панівну роль серед племен, утворили свою державу, засновану на військовій демократії.
Державний устрій СкіфіїНайважливіші питання життя держави розглядалися на зборах воїнів. Особлива роль при цьому належала скіфським воєначальникам (царям, базилеям, василевсам). Авторитет і вплив цих осіб особливо зріс під час скіфо-персидських воєн кінця IV ст. до н. е. Під їхнім керівництвом відбувалася консолідація всіх скіфських племен. Це об'єднання більшість істориків-скіфологів вважає початком становлення держави скіфів. Заслуга в цьому царя Атея, який, усунувши інших вождів, узурпував владу, надану йому воїнами союзу племен. Об'єднавши племена й народи від Азовського моря до Дунаю, він перетворив Скіфію на могутнє царство з центром на нижньому Дніпрі, де наприкінці V ст. до н. е. виникло велике укріплене поселення. Археологи виявили його поблизу Нікополя й назвали Кам'янським городищем. У період занепаду скіфської держави її столиця перемістилася на узбережжя Чорного моря (неподалік нинішнього Сімферополя) і дістала назву Неаполь Скіфський.
Як уже зазначалося, царі були вождями-воєначальниками, але вони, крім того, виконували релігійні функції, при здійсненні яких важливе місце відводилося жерцям-ворожбитам (енареям).
Військо скіфів також використовувалося царями як виконавчий орган, тому воно формувалося відповідно до адміністративно-територіального поділу. Провідну роль у ньому відігравали скіфи-кочовики.
Хоч Геродот у загальних рисах повідомляє про управлінські (владні) структури в менших царствах Скіфії та їхній адміністративно-територіальний поділ, цих даних явно недостатньо для всебічної характеристики державної організації скіфського суспільства та його найвищих керівних ланок.
Суспільний лад Скіфії
На жаль, ми не маємо повної уяви і про суспільний лад Скіфії. З повідомлень Геродота про скіфів як народ, сформований з окремих племен, над якими панували царські скіфи й називали всі інші племена своїми рабами, можна зробити висновок, що Скіфія була рабовласницькою державою.
Разом з тим Геродот пойменовує вождів племен, а племінна організація не дає підстав вважати таку державу класично рабовласницькою. Тим-то А. С. Семенов-Зусер у своїй праці «Родова організація скіфів Геродота» стверджує, що Скіфія була заснована на патріархально-родовому ладі, який уже вступив у стадію розкладу. На цій стадії (як відомо з історії розвитку інших країн) з'являються родова (племінна) аристократія і раби.
Як зазначає А. І. Тереножкін у праці «Про суспільний лад скіфів», основною господарською ланкою скіфського суспільства була мала (парна) сім'я, яка володіла землею, худобою та іншим майном. Це суспільство наскрізь пронизували рабовласницькі відносини, про що свідчать розкопки скіфських некрополів і городищ з численними примусовими ритуальними похованнями простих людей, певно, рабів.
Отже, скіфським суспільством правили царі, царки, вожді племен і старійшини родів. Соціальну верхівку становила могутня у військовому відношенні скіфська знать, що зосереджувала у своїх руках значні багатства. Певну роль відігравало рабство. Хоч племена, залежні від царських скіфів, вважалися рабами, насправді вони були вільними, але платили їм данину і брали участь у війнах на їхньому боці. Правління великою Скіфською державою здійснювалося за допомогою касти військової знаті.
Скіфія зазнала розквіту в IV ст. до н. е. В цей період вона була рабовласницькою державою з визначеною територією і добре розвинутими землеробством, скотарством та ремеслами. Виробництво в ній набуло товарного характеру.
Право СкіфіїПисемні пам'ятки права Скіфії не збереглися до наших днів. Згадки про них зустрічаються в пізніших літописах Київської Русі.
Правовою основою у скіфських племен і родів були давні звичаї, а також нові норми, які захищали приватну власність на худобу, житло, рухоме майно, рабів. Існувало вже розвинене зобов'язальне право, що регулювало договірні відносини — купівлю-продаж, обмін, дарування та інше. Як правило, ділові угоди посвідчувалися.
Шлюбно-сімейні відносини випливали з принципів патріархату. Якщо вдову після смерті чоловіка не було вбито й поховано разом з ним, то вона, як і майно померлого, переходила у власність його старших родичів.
Кримінальне право перебувало в початковому стані. У скіфів визнавалася кривава помста. Найнебезпечнішими вважалися злочини проти царя та його оточення. Вони, як і порушення звичаїв та боговідступництво, каралися смертю. Застосовувались і такі жорстокі види покарання, як калічення, вигнання тощо.
Слов'янські суспільно-політичні утворення
Хоч Скіфія наприкінці II — початку III ст. н. е. перестала існувати як велике об'єднання племен, її назва щодо території Північного Причорномор'я ще довго зберігалася. Разом з тим римські й візантійські географи, історики та політичні діячі дедалі пильніше придивлялися до народів, які населяли землі сучасної України. Усі вони — венеди, склавіни, анти, волиняни, дуліби, поляни, роксолани та інші племінні утворення — згодом дістали спільну назву — слов'яни.
Суспільний лад слов'янПитання про прабатьківщину слов'ян ще остаточно не розв'язане. Як свідчать археологічні та інші дані, слов'яни упродовж першої половини І тис. н. е. населяли територію від Верхнього Придніпров'я та верхів'їв Сейму на північному сході до Дніпра і верхів'їв Пруту на південному заході й до верхів'їв Вісли на заході. В той час слов'яни, як і скіфи, перебували на останньому етапі первіснообщинного ладу, точніше на етапі його розкладу (І—VIII ст.).
Період первісно-общинних відносин у слов'ян, як бачимо, затягнувся. Насамперед це пояснюється тим, що серед них набуло великого поширення підсічне землеробство, яке вимагало спільних зусиль значної кількості людей.
Однак з поступовим переходом до рального землеробства розпочалася індивідуалізація виробництва, зростала продуктивність праці, і тепер уже зі складу великих патріархальних сімей дедалі частіше виділялися малі сім'ї. Цей процес залежав від місцевих умов, тому відбувався нерівномірно.
У першій половині І тис. н. е. на зміну первісній великій родовій патріархальній общині приходить сусідська (ще кровноспоріднена з нею) сільська територіальна община. Тож попередні родові зв'язки поступаються місцем новим — територіальним.
Але це не означає, що кровноспоріднена система зовсім віджила. Старі й новоутворені роди продовжували спільно господарювати упродовж багатьох століть.
Типовими східнослов'янськими поселеннями середини І тисячоліття були неукріплені села. Сільські общини, як правило, розселялися на чималих територіях. Якраз такий висновок випливає з повідомлення Прокопія Кесарійського про те, що анти (слов'яни) жили «в жалюгідних хатинах, розташованих на значній відстані одна від одної».
Залежно від типу поселень деякі сільські общини VI—VIII ст. зводили й городища (гради) — укріплення, де тутешня людність ховалася від нападників.
Хоч організація слов'янських общин залишалася родоплемінною, в них відбувалося станове (майнове) розшарування. Описуючи суспільний лад антів (слов'ян), візантійські автори VI — початку VII ст. констатували не лише наявність у них рабів, а й работоргівлю. Рабовласництво в антів безперечно існувало у IV ст. н. е., коли цар (рекс) Бож очолював боротьбу проти готів. Як оповідає Прокопій Кесарійський, анти під час одного з набігів у Фракію багатьох римлян пограбували й обернули на рабів.
Спочатку рабів було небагато. Основними виробниками залишалися селяни. Але їхні господарства поступалися тим, де застосовувалася рабська праця. В сім'ях, що мали рабів, власність зростала. Очевидно, в них примножувалась і земельна власність.
Наслідками розвитку станових відносин у східних слов'ян VII—VIII ст. були виокремлення ремесла й утворення міст (градів). У найдавніших градах, що зводились для захисту від нападників, жили й ремісники, які виготовляли знаряддя праці та зброю. Ремесло виникло на основі індивідуального виробництва, властивого сільським общинам. Нова система землеробства вимагала подальшого вдосконалення рального реманенту. Чимало археологічних культур середини І тисячоліття свідчить, що в землеробській техніці досить часто використовувалися деталі, виготовлені із заліза. Доказом значного розвитку тогочасного ремесла є поховання цієї епохи, в яких знайдено зброю, цінні предмети тощо.
Археологічні матеріали свідчать і про те, що в середині І тисячоліття серед слов'янського населення були люди, які займалися лише військовою справою. Це — дружинники. Для них ратна служба була фахом. Вони становили привілейований (згодом панівний) прошарок тогочасного суспільства.
Аристократична верхівка східних слов'ян передфеодальної доби створила дружинну організацію воїнів-професіоналів. Дружинники помітно вирізнялися з-поміж населення. Іноді вони жили в окремих, відведених для них місцях (укріпленнях чи градах). Провідники воїнів входили до оточення князя — головного командувача дружини. З цих людей пізніше сформувався стан бояр — великих землевласників-феодалів.
Чи не всі дружинники мали рабів і збагачувалися за допомогою невільницької праці.
Отже, внаслідок соціально-економічного розвитку східних слов'ян у І—VIII ст. виникли два суспільно-економічні уклади: 1) дрібних вільних виробників, звичайних общинників-селян; 2) уклад рабовласницький. Вони обидва сформувалися в процесі розкладу первіснообщинного ладу на основі індивідуального господарства й приватної власності, тобто на тих нових засадах, які зруйнували архаїчну суспільну формацію.
Ці уклади всередині сільської територіальної общини сприяли появі трьох основних станів: 1) вільних селян-общинників; 2) рабовласників; 3) рабів.
Виникнення і розвиток державності у східних слов'янСхідні слов'яни упродовж І тисячоліття н. е. пройшли шлях від військово-демократичної організації племен до ранньофеодальної держави.
Закріплення території за племенами та їхніми союзами, захист її від чужинців стали важливим чинником набуття первіснообщинним суспільством навичок ведення війни. Дорослі члени патріархальної, а потім і сусідської общини були одночасно й воїнами.
Доки члени роду (племені) колективно господарювали у складі великих патріархальних сімей, доти в суспільстві не існувало значної економічної і соціальної нерівності, тож органи влади військової демократії обстоювали суспільні інтереси, тобто були виразниками волі людності.
З подальшим розкладом первіснообщинного ладу й об'єднанням племен у союзи прискорився процес майнового розшарування, а отже, й становлення органів влади (силових структур), що сприяло виникненню держави.
Держава антів (слов'ян)
Перша достовірна згадка про державу антів відноситься до 385 р. н. е. Її містить книга візантійського автора Йордана «Про походження і діяння готів»: «Він (король остготів Вінітарій) повів військо в межі антів і коли вступив туди, в першому ж бою був переможений, але надалі став діяти рішучіше й розіп'яв їхнього короля (Кех'а) Божа із синами його і сімдесятьма ргітаїез (найпершими) для остраху, щоб трупи розіп'ятих подвоїли страх впокорених». З цього повідомлення випливає, що Бож був правителем держави. В ті часи словом Кех називали фараонів, царів, королів та інших глав держав.
Найперші страчені особи — це, вочевидь, урядова знать.
Подальша історія держави антів пов'язана з гунами й аварами, які здійснювали протекторат над слов'янами.
Після розпаду держави гунів і смерті Атилли (453 р.) анти зайняли значну територію в Північному Причорномор'ї. Про-копій Кесарійський зазначає, що в першій половині VI ст. вони населяли територію від Дунаю (Істри) до Меотіди (Азовське море). Але на той час анти, як пише інший візантійський автор, Псевдо-Маврикій, не мали єдиного глави держави. За Менандром, південні слов'яни наприкінці VI ст. корилися волі князів. А очолював їх Давріт. З ним і «найважливішими князями слов'янського народу» вів переговори аварський каган Ваян, прагнучи підкорити собі слов'ян (див.: Вестник древнейистории.— 1941. № 1. С. 248). З розповіді Менандра вимальовується державна організація південних слов'ян з її ієрархічною структурою влади: під зверхністю Давріта перебували князі, які правили на місцях.
На підставі цих свідчень можна говорити, що держава антів складалася з князівств (княжінь). Князі разом з главою держави вирішували питання зовнішніх зв'язків, а також розв'язували внутрішні проблеми.
Наприкінці VI ст. анти вели оборонні війни проти авар. Навала останніх і навіть їхнє панування не зруйнували основи східнослов'янської державності — князівств. Їх перелік містить «Повість временних літ»: поляни, уличі, тиверці, дуліби, бужани, волиняни, хорвати, сіверяни, в'ятичі, радомичі, дреговичі, кривичі, ільменські словени. Більшість із них історики-славісти вважають державними організаціями.
Який же державний устрій і яке право існували у слов'янських князівствах з часу держави антів і до утворення Київської держави? Цього питання не прояснюють пізніші джерела, тож дати конкретну відповідь на нього неможливо. Зазначимо лише, що на території сучасної України у І—VIII ст. відбувався складний і суперечливий процес державотворення.
Виникнення держав Північного Причорномор'яОкрему частину історії державотворення на території сучасної України становлять Північне Причорномор'я і Крим. Важливо зазначити, що активну участь у державотворенні в згаданому регіоні брали греки. До того ж вони відіграли провідну роль у цьому процесі.
Внутрішні негаразди у Стародавній Греції примусили частину населення емігрувати на периферії античного світу, в тому числі у Північне Причорномор'я. Його колонізація уявляється нам так. Спершу грецькі купці й мореплавці з'являлися у Причорномор'ї епізодично, а потім налагодили регулярні торговельні зв'язки з місцевими племенами й заснували спеціальні станції, так звані емкорії. Згодом вони послужили основою для створення міст.
«Велика колонізація» здійснювалася переважно ремісниками й купцями з Мілета, Корінфа, Фокеї, Мегари, Афін та інших грецьких міст. Особливу роль у ній відігравала мілетська аристократія, представники якої були й купцями, судновласниками, господарями ремісничих ергастерій. За хоробрість і завзятість їх навіть називали «вічними мореплавцями».
Одним з найперших грецьких поселень у Північному Причорномор'ї було місто Борисфеніда, розташоване біля гирла Дніпра — Бузького лиману. Хроніка Євсевія відносить його заснування до 645 р. до н. е.
На початку або в першій половині VI ст. до н. е. мілетці збудували на правому березі лиману місто Ольвію. В тому ж таки столітті було зведено Пантікапей, Феодосію, Херсонес та інші міста-факторії, які згодом перетворилися на поліси, тобто міста-держави з особливою формою соціально-економічної і політичної організації, властивої Стародавній Греції. До поліса входили міська територія і землеробські поселення навколо міста.
Політичний лад усіх полісів, попри деякі відмінності в соціально-економічному устрої, був майже однаковим.
Державний устрій у грецьких полісахПівнічного Причорномор'я
У містах-державах найвищим органом управління були народні збори всього вільного грецького населення, об'єднаного в одну общину. До цієї громадянської общини не входили раби, іноземці та жінки. Фактично ж уся влада зосереджувалася в руках невеликої групи міської рабовласницької знаті, яка через різні органи управління та народні збори (агора, апела, еклесія, віче) нав'язувала свою волю решті громадян.
Справи для розгляду в народних зборах полісів готували спеціальні ради (герусія, буле), які складалися із виборних членів, що засідали у спеціальних місцях. В Ольвії таким місцем був храм Зевса. Всі закони й декрети, як правило, складалися від імені ради і народу, тобто народних зборів. Члени ради, готуючи закони, збирали відомості про бажання повноправних громадян. Ці бажання оформлялися в проекти декретів чи постанов. Останні затверджувалися на народних зборах.
Інакше кажучи, народні збори приймали рішення у формі декретів чи постанов, виконували законодавчі функції, а ради були їхніми робочими органами. Ухвалені зборами на тривалий час найважливіші закони карбувалися на камені й виставлялися на центральному майдані міста.
Інколи народні збори (а під час перерв у їхній роботі — ради) виносили рішення у формі псофізмів, які, на відміну від законів, стосувалися лише деяких випадків і окремих осіб. Існували псофізми проксенічні й почесні. Із середини III ст. до н. е. проксенії висувалися приватними особами — аристократами, а почесні псофізми — різними урядовими установами (колегіями, магістратами тощо). Псофізми як різновид законів набули поширення в період аристократизації державного устрою.
Народні збори, крім того, призначали посадових осіб і здійснювали контроль за їхньою діяльністю, обирали з-поміж повноправних громадян переважно аристократів, кубернетів (управителів) або магістрів (урядовців міст держави).
Кубернети й магістри у Греції та Римі, а також у грецьких полісах Північного Причорномор'я представляли виконавчу гілку влади й виконували управлінські функції в державній, політичній, економічній, культурній та інших сферах життя. Магістри, об'єднані в колегії, називалися магістратурами. Найвпливовішими з-поміж міських магістрів були архонти і їхні колегії. Вони керували магістратурами й здійснювали верховне управління.
Відомий російський учений, академік В. В. Латишев у своєму «Дослідженні про історію і державний устрій міста Ольвії» (1887 р.) писав, що тамтешні архонти становили колегію з п'яти осіб на чолі з президентом (першим архонтом), яка щороку змінювалася. Іменем цього еконіма називали рік. Перший архонт мав широкі повноваження. Зокрема, він видавав розпорядження (підзаконні акти); завідував ритуалами;
дбав про сиріт і вдів; головував у суді. Архонти скликали народні збори й доповідали про найважливіші події, пропонували шляхи розв'язання внутрішніх проблем, керували зовнішніми зв'язками, фінансами, регулювали карбування монет, на яких зазначалося ім'я першого архонта.
Як згадувалося раніше, у низці міст-держав архонтів пой-меновували базилеями або василевсами. В Афінах і колоніях, створених афінянами, базилеями називали посадових осіб, яких за рангом прирівнювали до королів, імператорів, царів. А один з ольвійських архонтів, управитель (кубернет) культів, мав титул базилевса-царя.
Серед управителів важливе місце посідали стратеги та члени їхніх колегій, що керували військовими справами під орудою першого архонта.
Магістри (агораноми, астіноми) стежили за порядком у місті-державі, наглядали за станом доріг і громадських приміщень, а також контролювали виробництво, зокрема гончарне. Вони ставили тавро на вироби з кераміки.
До кубернетів (магістрів) деякі історики відносять і послів, так званих провісників чи глашатаїв.
Для розгляду важливих фінансових справ народні збори створювали спеціальні колегії на чолі з верховним розпорядником. В Ольвії фінансова колегія налічувала 7—9 членів. Як свідчить декрет Протогена (III ст. до н. е.), на той час до неї входило 9 осіб.
Важливу роль у системі влади античних міст-держав Північного Причорномор'я відігравав суд. В Ольвії він складався з кількох відділів, кожен з яких займався обмеженим, своїм колом питань. У судочинстві брали участь судді, прокурори, свідки, позивач, відповідач.
Народна рада як виконавчий орган здійснювала поточне управління: добирала кандидатів на виборні посади, контролювала діяльність управителів. Але основна її функція полягала в підготовці проектів законів. Описуючи законодавчий процес у своїй праці «Херсонес Таврійський V—! ст. до н. е.», А. Пальцев зазначає, що в Херсонесі проекти законів розробляла спеціальна комісія. Вона складалася з трьох представників номофілака — магістратури, зобов'язаної пильнувати за дотриманням чинного законодавства, тобто не допускати проведення реформ, які б суперечили уже прийнятим законам, і з діокейта. Поняття «діокейт» мало кілька значень: у греко-римському Єгипті — це найвища адміністративно-фінансова посада, в птоломеївському Єгипті — друга особа після царя, в римському Єгипті — високопоставлений чиновник. Після підготовки проекту представниками номофілака й діокейтом рада подавала його на обговорення народним зборам.
Прикметною рисою державного устрою полісів Північного Причорномор'я був розвиток демократії вільних громадян. Однак з V ст. до н. е. розпочалися аристократизація і узурпація влади. Ці процеси збіглися з періодом кризи іонійських міст і розгромом Мілета персами 494 р. до н. е.
Угруповання аристократів Пантікапея виявилося найвпливовішим. Тут у 80-х рр. V ст. до н. е. владу захопила династія Археанактидів разом з прибічниками. Під їхнім керівництвом відбулося об'єднання грецьких полісів, що існували на берегах Керченської протоки, в одну державу — Боспорсь-ке царство.
Державний устрій Боспорського царстваВерховна влада в Боспорському царстві належала архонтові (василевсові) й була такою ж великою, як у монарха. Спершу тут правили Археанактиди, а потім — Спартокіди (з 438 р. або 437 р. до кінця II ст. до н. е.). Архонти видавали закони для всього об'єднання античних полісів, хоч кожен з них як незалежне місто-держава мав своє право.
Боспорська держава існувала з 80-х рр. V ст. до н. е. до III ст. н. е. А царством почала називатися на початку III ст. до н. е., коли один з представників династії Спартокідів (Євмел) проголосив себе царем.
Період найбільшого економічного і культурного розвитку Боспорської держави припадає на IV—III ст. до н. е. Однак у другій половині II ст. до н. е. цю державу спіткала гостра соціально-економічна криза, посилена загрозою з боку Скіфської держави в Криму, що зазіхала на незалежність Бос-пору. Боспорський цар Перісад V близько 107 р. до н. е. змушений був передати владу понтійському цареві Мітрідатові VI Євпаторові. Це викликало повстання Савмака, яке придушив Мітрідатовий полководець Діофант. Боспор увійшов до складу Понтійського царства. Після поразки й загибелі Мітрідата V в боротьбі проти Риму (63 р. до н. е.) Боспорська держава стала залежною від Риму. Царів Боспору затверджували римські імператори, які розглядали його як союзну державу.
У середині III ст. Боспорська держава зазнала навали готів і боранів, що підірвало її економічне життя. А навала гунів у 70-х рр. IV ст. призвела до її остаточної загибелі.
Державно-політичний устрій у Боспорському царстві римського періоду був майже таким самим, як і за династії Спартокідів,— необмежена монархія, що спиралася на рабовласників, які володіли землями. Традиції демократичного ладу, притаманні грецьким полісам, поступово зникали.
Епіграфічні документи римської епохи містять чимало важливих свідчень. Ось деякі з них.
Монарх обирав з числа вищої придворної знаті, або, як тоді казали, «кращих при воротах», кандидатів для заміщення державних посад, зокрема свого намісника, якому, на думку деяких дослідників, доручав правління державою.
Держава того ж (римського) періоду була поділена на округи, кожним з яких керував намісник.
Одне з чільних місць у державному управлінні посідали фінансові органи. В них не останню роль відігравав начальник звітів, або, кажучи по-сучасному, міністр фінансів.
Головним джерелом державних доходів було мито з товарів, які ввозилися і вивозилися за межі держави. Цими питаннями займалася спеціальна магістратура.
На жаль, до нас дійшло небагато свідчень про судочинство в Боспорській державі. Як випливає з побічних написів, у ті часи існувала посада судового виконавця. А суд, либонь, творив цар зі своїми наближеними, що зналися на судових справах.
Про посаду керівника регіональних культів повідомляють головним чином написи II ст. до н. е., виявлені в храмі Афродіти Анатурійської у Фанагорії. Йдеться у них про те, що цей храм було зведено під орудою керуючого «священними справами».
Влада в Боспорському царстві трималася на війську, в основному найманому. В разі крайньої необхідності скликалося ополчення громадян міст-держав. Боспор мав і військовий флот. У римський період його збройні сили були запорукою захисту рабовласницького світу від варварів-кочовиків північного сходу Причорномор'я (скіфів, сарматів, аланів, готів та інших).
Право міст-держав Північного Причорномор'яУ містах-державах Північного Причорномор'я вкорінювалася правова система тих метрополій, які їх засновували. Здебільшого це була система афінської рабовласницької демократії. Але в цих полісах на неї впливали звичаєве право й традиції місцевих племен.
Основу права становили закони, прийняті народними зборами, декрети народних рад, постанови магістратів і окремих осіб — керівників цих магістратів.
Законами регулювалися майнові відносини, право приватної власності на будинок, майно, худобу, землю тощо. Наприклад, за чинним законодавством у Херсонесі, як свідчить один із написів, продавали державні земельні ділянки (так звані клери) приватним особам.
На підставі зобов'язального права було розроблено систему договорів про позику, дарування, заставу тощо. Свідчать про це письмові джерела, зокрема декрет Протогена (III ст. до н. е.), з якого випливає, що сам він позичав Ольвії великі суми грошей, за що не раз нагороджувався народними зборами. Угоди укладалися у відповідних установах при свідках і в присутності державних чиновників. Останні отримували за це від сторін певну плату.
Існувало й законодавство про злочин і покарання. Це засвідчує епіграфічна пам'ятка, знайдена в Херсонесі. В законі на першому місці стоять статті, які визначали міру покарання за змову проти держави, спробу повалення демократичного ладу, зраду. Підлягали покаранню й особи, викриті у зазіханні на приватну власність. До вільних громадян, що скоїли злочини, застосовувалися такі види покарання, як смертний вирок, штраф, конфіскація майна тощо.
Отже, державно-правовий розвиток античних полісів та Боспорського царства безпосередньо вплинув на майбутню державну організацію і право східнослов'янських племен і України-Руси зокрема.
< Попередня Наступна >